Agenda setting, între Facebook și mass-media

Biserica Facebook și Biserica Mass-media nu se deosebesc prea mult atunci când vine vorba de stabilirea agendei enoriașilor.

Diferențele dintre cele două religii informaționale apar însă atunci când vine vorba de manipularea și persuasiunea credincioșilor (bineînțeles că ne referim la un anume tip de public: urban, educat, informat etc.)

Credibilitatea presei este clar la cele mai scăzute cote, oferind implicit mai multă autoritate celuilalt emițător (rezltatul unei sume de emițători) atunci când vine vorba de analize, de sentințe, de împărțirea în răi și buni a actorilor de pe scena politică și socială.

Contrar unui curent de opinie, din ce în ce mai puternic, Mass-media este cea care dă tonul muzicii și nicidecum Facebook. Foarte mulți utilizatori afirmă că ei nu mai urmăresc presa și că își iau informațiile de pe Facebook. Doar că, acele informații nu au ca sursă primară rețeaua de socializare, ci tot presa, în majoritatea covârșitoare a cazurilor. Facebook nu este altceva decât un spațiu de interpretare a input-ului oferit de televiziuni și ziare. Interesant este că și aici funcționează principiul de “pack journalism”. În majoritatea situațiilor, utilizatorii se aruncă în haită asupra unui număr limitat de subiecte, contribuind astfel la senzația că acele subiecte sunt importante.

Diferențele dintre cele două biserici țin de arhitectura rețelei digitale care oferă posibilitatea ca liderii de opinie (atenție: este vorba de orice persoană cu mulți prieteni și credibilitate) să aibă la îndemână același mediu de comunicare și să-si exprime simultan punctul de vedere asupra subiectelor sau personajelor. De aici și puterea mult mai mare a Facebook de persuasiune și de modelare a opiniei publice cu privire la anumite teme. Teme care însă sunt tot aceleași ca cele de dinaintea apariției Facebook.

Războiul dintre cele două biserici de câștigare a enoriașilor tineri, cu un nivel mediu-ridicat de instruire și educație este, în esență, un joc cu sumă nulă. Informațiile, care sunt în majoritatea lor departe de nevoile reale ale publicului, sunt lansate de mass-media, preluate de Facebook și dezbătute de opinia publică pe Facebook. Practic, agenda setting nu suferă nicio modificare, rămânând în continuare sub controlul politicienilor, a presei plătite și departe de nevoile cetățenilor. Publicul este convins că nu mai este manipulat de mass-media și, în cruciada lui de găsire a Adevărului, nu mai este influențat, odată ce a intrat pe tărâmul libertății digitale. Nimic mai fals și nimic mai periculos, în condițiile în care manipularea este în continuare aceeași iar subiecții sunt ferm convinși că nu mai sunt manipulați. Practic, procesul de persuasiune devine perfect: insesizabil, considerat a fi inexistent, el își produce efectele asupra unor subiecți care consideră că nu mai pot fi atinși de el.

Ce e mai periculos pentru public: o selecție greșită a știrilor sau manipularea celor transmise?

Miorița știe!

 (publicat pe Facebook în 03.08.2014)
Advertisements

2 thoughts on “Agenda setting, între Facebook și mass-media

  1. Stirile de frontline ca si postarile-link de pe facebook cu “uite ce a patit aia” ca si campania/anti-campania electorala demonstreaza un lucru: romanului ii place mai mult balciul decat informatia utila. Intre a sti ce a facut o borfeta care se “tine” cu un fotbalist second-hand si a sti ce acte iti trebuie pentru nustiuce, ghici ce se alege?

    Like

    • Da, se alege facilul întotdeauna. E vorba și de nivelul de educație și cultură a unui popor. Pe media acestuia. Peste tot se vând publicații, dar parcă și conținutul quality își găsește cumpărătorii lui.

      Eu cred că, până nu va apărea un investitor dezinteresat, care să țină la anumite principii și valori și să fie dispus să riște și să piardă bani o perioadă, nu se va schimba mare lucru.

      Dar, măcar de scris putem scrie. De undeva trebuie să înceapă o mică revoluție legată de cum funcționează presa. Poate îi dăm curaj acelui investitor providențial.

      Like

Comentează aici

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s