Este talibanismul presei productiv pentru politicieni?

Dincolo de vrăjeala cu neutralitatea sau cu principiile profesiei, partizanatul extrem nu-i ajută pe talibani și pe stăpânii acestora să-și atingă scopul.

În politică, concomitent cu conservarea electoratului, bătaia peștelui se duce pe câștigarea de noi votanți, în special din rândul nehotărâților.

Cititorii/telespectatorii fideli sunt aceia cu opțiunile de vot clar stabilite. Aceștia nu caută în mesajele talibanilor decât validarea propriilor convingeri. Talibanismul, fiind în esență o anomalie, sare în ochi. Dar, șocul nu este recepționat de cititorii fideli, satisfăcuți în urma validării propriilor convingeri, ci exact de cei care ar trebui convinși să se alăture taberei susținute de respectiva instituție media.

Bineînțeles că nu vorbim în valori absolute. Dacă 100 de nehotărâți citesc Hotnews nu înseamnă că, șocați de partizanat, niciunul nu mai votează cu gruparea Băsescu sau a celor susținuți de această grupare. Doar că numărul acestora va fi foarte mic. Din simplul motiv că orice acțiune care nu se încadrează în normele sociale și comportamentale, precum talibanismul, va fi privită negativ, iar efectul scontat este anulat. Cititorii fideli sunt de acord cu aceste manifestări deviante. Nehotărâții, care de obicei nu sunt consumatori aprigi de presă, sesizează însă derapajul și sunt deranjați, devenind circumspecți sau adâncindu-și convingerea că toți sunt o apă și un pământ. Nu vor fi mobilizați să iasă la vot. Uitați-vă la prezența la vot, la toate alegerile. Indiferent de spumele făcute de jurnaliștii-talibani, numărul celor ieșiți la vot nu a suferit modificări semnificative.

Dacă, în această fază vorbim de o limitare a potențialului câștig de simpatizanți-votanți, pe termen mediu și lung vorbim deja de o îndepărtare a acestora de orice ar spune acea sursă, considerată necredibilă.

Și, pe măsură ce timpul trece, orice mesaj venit din partea talibanilor va fi perceput ca necredibil și manipulator, de către nehotărâți. Chiar și atunci când nu este cazul.

Pentru ca manipularea să-și producă efectul trebiue ca, înainte de toate, să nu fie evidentă. Ori, pentru un nehotărât ce se întâmplă prin presă numai subtil nu este.

Practic, în momentul de față, politicienii plătesc presa pentru a-și conserva electoratul, câștigând prea puțini nehotărâți.

Oare-și merită talibanii banii?

Miorița știe!

(publicat pe Facebook în 29.07.2014)

Advertisements

Comentează aici

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s