Știrea pozitivă – știrea non grata în presa românească!

Nu prea ai cum să fii un fan al modului în care a evoluat România în ultimii 25 de ani, decât dacă îți filează vreo lampă. Cu toate acestea, e greu de înțeles de ce presa românească refuză cu obstinație, în cea mai mare parte, ideea de știri pozitive.

Aflăm din ZF că suntem în top 10 exportatori de grâu din lume. Acum, nu e că ieșim pe balcon să strigăm de fericire sau ne sunăm părinții să le dăm vestea cea mare. Dar nu poți să nu observi titlul pus de profesioniștii de la ZF:

“Topul celor mai mari zece exportatori de grâu din lume: România, cel mai mic jucător între cei mari”.

Până nu au băgat ei o conotație negativă, nu s-au lăsat. Ideea că suntem pe ultimul loc într-un top cu Australia, Canda, Germania, SUA nu e o știre în sine. E ceva firesc. Nu trebuie scos în titlu. E un detaliu al știrii care trebuie lăsat în text. Știrea e doar că, printr-un miracol, suntem acolo.

E o întreagă dezbatere legată de ce e știre și ce nu. Nu intrăm în detalii aici. Dar jurnaliștii români au o obsesie legată de scrisul “de bine”. Pur și simplu nu vor să ofere publicului decât știri negative. Ce e “de bine” nu e știre. Iar dacă totuși e ceva ce nu poți lăsa în afara agendei, e musai să o dai în nasoale.

Dar, știrile pozitive reale și în doza corectă pot oferi modele reale. Persoane, business-uri, moduri de gândire, de acțiune. Pot naște idei care, odată puse în practică, aduc plus valoare. Nu ai cum să promovezi o stare de spirit pozitivă atunci când fugi de orice lucru bun pentru că nu e știre. Pentru că nu faci click-uri dacă nu bagi ceva de rău. Va fi greu o perioadă dar cititorii îi mai formezi și tu. Nu poți arunca tot timpul vina pe public și să spui că tu oferi ce se cere. În economie, nu doar cererea modelează oferta. Treaba merge și invers. Se știe că publicitatea crează nevoi. De ce nu ar crea și presa un anume tip de nevoie de informații?

Pentru că cei din conducerea editorială a ziarelor din România sunt retrograzi și incompetenți și dau tot timpul vina pe public și pe patron.

Așa o fi?

Miorița știe!

(publicat pe Facebook în 28.07.2014)

Advertisements

Comentează aici

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s